شارژ کپسول
منو موبایل

شارژ کپسول

پشتیبانی : 43000049-021

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

خرید کپسول آتش نشانی یکی از آن دسته مواردی است که بسیار حائز اهمیت است. اگر قصد خرید کپشول آتش نشانی برای منزل، محل کار و یا خودروی خود را دارید این راهنمای خرید را از دست ندهید. در ادامه همراه وبسایت شارژ کپسول باشید تا به انواع کپسول آتش نشانی، انواع کپسول آتش نشانی و بهترین کپسول آتش نشانی بپردازیم

نکات مهم هنگام خرید کپسول آتش نشانی

پارامترهایی برای خرید و انتخاب کپسول آتش نشانی وجود دارد که در ادامه قصد داریم تا به این موارد بپردازیم:

نوع خاموش کننده:

اولین مرحله برای خرید کپسول آتش نشانی، تعیین محل و نوع مواد و سازگاری نوع مواد اطفای حریق با آتش است، آتش به 5 دسته تقسیم می شود و در واقع از کپسول های آتش نشانی قدیمی نمی توان برای آتش سوزی استفاده کرد. هر نوع خاموش کننده در یک کلاس آتش نشانی قرار می گیرد که برای خاموش کردن انواع آتش سوزی به کپسول خاص خود نیاز دارد. به عنوان مثال، خاموش کننده CO2 برای آتش سوزی ناشی از آتش سوزی الکتریکی در طبقه E مورد نیاز است.

ظرفیت و تعداد خاموش کننده:

یکی از موارد مهم دیگر هنگام خرید کپسول آتش نشانی، دانستن تعداد و ظرفیت مورد نیاز است. بنابراین خرید ظرفیت کمتر یا کمتر از نیاز، کنترل حریق را در هنگام آتش سوزی غیرممکن می کند و ممکن است صدمات جبران ناپذیری به سیستم وارد کند و بالعکس با خرید ظرفیت و کپسول بیشتر از نیاز، هزینه زیادی برای شارژ کپسول برروی دستتان می گذارد. همچنین خرید کپسول بیشتر از نیاز می تواند جای بیشتری نیز اشغال کند. در برخی موارد می توانید به جای یک کپسول از چند کپسول خاموش کننده استفاده کنید. برخی از مکان ها به دلیل شرایط محیطی حساس به کپسول های ظرفیت بیشتری نیاز دارند.

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

زمان تخلیه و طول پرتاب مواد:

مواردی که در خرید کپسول آتش نشانی باید در نظر بگیرید زمان تخلیه کپسول آتش نشانی است که برای انواع مختلف متفاوت است و بین 8 تا 60 ثانیه تخمین زده می شود. با توجه به نوع کپسول ئرتاب آن بین 2 تا 7 متر است تا فاصله ایمن بین افراد و آتش حفظ شود.

شکل ظاهری و محل نصب:

کپسول های آتش نشانی معمولاً استوانه ای شکل هستند، بسته به محیط مورد نظر از اندازه ها و ظرفیت های مختلف استفاده می شود، کپسول های سبک تر بر روی دیوار آویزان می شوند. کپسول‌ های سنگین‌ تر دو چرخ و بدون چرخ هستند.

مکانیزم عملکرد:

کپسول های آتش نشانی به دو دسته کپسول های فشاری و بالن بغل می شوند. کپسول های بالن بغل دارای محفظه ای در کناره خود هستند که وظیفه تامین فشار برای رهاسازی کپسول های آتش نشانی را بر عهده دارد. این کپسول ها معمولا برای افراد حرفه ای هستند.

کپسول های آتش نشانی نوع معمولی یا فشاری نوعی از کپسول ها هستند و کاربران عادی می توانند از این محصول استفاده کنند. مزیت کپسول های اطفا حریق بالن نسبت به نوع تحت فشار این است که کپسول فقط با پر کردن آن در مخزن اصلی قابل استفاده مجدد است.

دما و شرایط محیطی نگهدارنده:

اگر از تعداد معینی کپسول آتش نشانی برای کارخانه های بزرگ استفاده می کنید، باید به دمای محیطی که کپسول ها در آن نگهداری می شوند توجه کنید. بنابراین در هنگام خرید کپسول آتش نشانی باید به دمای نگهداری توجه کرد، دمای نگهداری بین منفی 20 تا مثبت 60 می باشد.

جنس بدنه:

از موارد کوچکی که بسیاری از افراد در هنگام خرید به آن توجه نمی کنند، می توان به جنس و کیفیت پوشش کپسول آتش نشانی اشاره کرد، به خصوص در مورد کپسول های نوع CO2 که فشار در فضای داخلی بسیار زیاد است و باید دقت شود تا بدنه آن دچار فرو رفتگی و یا خراش عمیق نباشد. قبل از استفاده از کپسول حتما بدنه آن را چک کنید تا دچار فرورفتگی نشده باشد.

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

انواع کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم تا راحتتر و بهتر بتوانید نوع کپسول مورد نیازتان را انتخاب کنید.

آتش سوزی کلاس A

کپسول های آتش نشانی کلاس A برای مقابله با آتش سوزی های رایج از جمله چوب، کاغذ، پارچه و برخی پلاستیک ها مناسب هستند. تمام خاموش کننده های مناسب برای این نوع آتش سوزی با یک مثلث با حرف A نشان داده می شوند.

آتش سوزی کلاس B

خاموش کننده های کلاس B دارای حرف B برای استفاده در آتش سوزی هایی هستند که شامل مایعات و گازهای قابل اشتعال از جمله نفت و بنزین می شود. این خاموش کننده ها با محروم کردن آتش از اکسیژن مورد نیاز برای حفظ احتراق و جلوگیری از انتشار گازهای قابل اشتعال کار می کنند.

آتش سوزی کلاس C

آتش های کلاس C شامل تمام گازهایی است که قابل اشتعال یا انفجار هستند. این گازها می توانند گاز طبیعی، LPG یا گازهای دیگر شامل این دسته مانند پروپان، متان، بوتان و اتان باشند. کار با گاز خطرناک است و خطر آتش سوزی را افزایش می دهد.

آتش سوزی کلاس D

کپسول های آتش نشانی کلاس D برای خاموش کردن فلزات قابل اشتعال این دسته طراحی شده اند. این نوع آتش سوزی نیاز به خاموش کننده ای دارد که با فلز مذاب واکنش نشان نمی دهد و با حرف D مشخص می شود.

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

بهترین کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی دارای انواع مختلفی می باشند و بسته به نیاز شما و بسته به محیطی که قرار دارید، قطعا نیازتان متفاوت خواهد بود. در ادامه به بهترین کپسول های آتش نشانی می پردازیم:

کپسول آتش نشانی از نوع خاموش کننده آب:

خاموش کننده های آب رایج ترین و ارزان ترین نوع خاموش کننده ها هستند، اما در آتش سوزی های کلاس A از جمله کاغذ، چوب، زغال سنگ، لاستیک و پلاستیک جامد استفاده می شوند. این کپسول های آتش نشانی فقط آب دارند و اطفاء حریق با خیساندن مواد قابل احتراق با آب و جذب گرما از اجسام در حال سوختن انجام می شود.

این نوع خاموش کننده برای دفاتر، فروشگاه های خرده فروشی، مدارس، هتل ها، انبارها و مکان های سرپوشیده مناسب است.

کپسول آتش نشانی از نوع خاموش کننده های پودر خشک:

این خاموش کننده آتش را خاموش کرده و از گسترش آن جلوگیری می کند. آنها به طور کلی ارزان هستند و برای استفاده در مواد جامد، مایعات و گازهای کلاس A، B و C مناسب هستند و برخی به طور خاص برای آتش سوزی فلزات قابل احتراق کلاس D طراحی شده اند.

پوشش پودری دارای چندین معایب قابل توجه است. مهمتر از همه، گرد و غبار در صورت استنشاق خطرناک است، بنابراین استفاده از آن در مطب و خانه بی خطر است. اگر از کپسول پودری استفاده می کنید، به تمیز کردن زیادی نیاز خواهید داشت و می تواند به مواد و ماشین آلات ظریف آسیب برساند.

کپسول آتش نشانی از نوع خاموش کننده گاز CO2 (دی اکسید کربن):

این نوع خاموش کننده حاوی دی اکسید کربن تحت فشار است که آتش را خفه می کند. این خاموش کننده ها به تجهیزات الکتریکی آسیب نمی رسانند، بنابراین برای استفاده در کلاس B و آتش سوزی های الکتریکی مناسب هستند، به عنوان مثال برای خاموش کردن تجهیزات کامپیوتری بزرگ بسیار مناسب هستند.

مطالب مرتبط
آموزش شارژ کپسول آتش نشانی

آموزش شارژ کپسول آتش نشانی

خالی شدن و انقضای کپسول آتش نشانی باعث می شود مصرف کنندگان آن را دوباره شارژ کنند. شارژ به صورت […]

8 دقیقه مطالعه مشاهده
کپسول آتش نشانی مناسب برای منزل

کپسول آتش نشانی مناسب برای منزل

برای محافظت از سلامتی خود، باید ابزار و تجهیزاتی را در اختیار داشته باشید تا بتوانید در زمان وقوع حوادث […]

3 دقیقه مطالعه مشاهده
کپسول آتش نشانی مناسب خودرو

کپسول آتش نشانی مناسب خودرو

مهم است که همیشه بهترین کپسول آتش نشانی را در ماشین خود داشته باشید زیرا هرگز نمی دانید چه زمانی […]

3 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *